5 vanligaste misstagen du vill undvika som ska öppna en restaurang

Företagande är utmanande på många vis. Det kräver engagemang, planering, uthållighet och kapital. Restaurangbranschen är inget undantag. Om du öppnade en restaurang i tron att tjäna snabba pengar så bör du tänka om.

Håller du inte blykoll på siffrorna eller inte är redo att kliva in i köket när det behövs så kommer du att få problem.

Att skapa en lönsam restaurang handlar lika mycket om vad man gör, som vad man inte gör. De framgångsrika krögarna är de som förstår alla olika aspekter av att driva en restaurang. För dig som letar efter en restaurang att köpa så  finns det just nu över 300 st restauranger till salu på Bolagsplatsen.se

Om du är en förstagångskrögare bör du räkna med att göra ett antal misstag . Vi kommer i den här guiden att gå igenom de 5 vanligaste misstagen att undvika när du ska öppna en ny restaurang.

  1. Inte ha en affärsplan
  2. Inte investera i teknik
  3. Inte lägga tid på menyn
  4. Inte investera i marknadsföring
  5. Inte ha koll på kostnaderna

1. Inte ha en affärsplan

En känd kock från Stockholm hade över 20 års erfarenhet av restaurangbranschen. Under åren hade han skaffat sig enorm kunskap om köksdrift, personalledning, menydesign och inköp. En dag bestämde han sig för att öppna en restaurang, men på grund av bristande likviditet och planering var han tvungen att lägga ner restaurangen efter 10 månader.

Hur man undviker en sådan katastrof: En affärsplan för alla företag är avgörande för framgång. Det hjälper ägaren att sätta upp realistiska förväntningar och mål som gör det lättare att undvika kostsamma misstag Även om en affärsplan tar tid att skapa kommer det att vara väl investerad tid.

2. Inte investera i rätt teknik

Framgångsrika krögare jobbar på sin verksamhet, inte i sin verksamhet. Men utan välfungerande system är det omöjligt. Om du inte investerar i ordentliga system som din personal och kunder kan använda är sannolikheten stor för att ditt företag står inför för ett misslyckande.

Hur man undviker ett sådant misstag: Teknik är lösningen! Konsumenter och personal kräver enkelhet och snabbhet. Nyckeln till framgång är att implementera sofistikerade lager av teknik i den dagliga verksamheten. Restauranger investerar miljoner på att förbättra kundupplevelsen genom innovativa teknologier som chatbots, mobil- och onlinebeställningar, digital lagerhantering, mobila betalningar osv. Läs på ordentligt om hur tekniken har förändrat restaurangbranschen de senaste åren och vad du kan använda för att accelerera din verksamhet.

3. Inte lägga tid på menyn

Din meny är din försäljningsbroschyr. En väldesignad meny kommer att förstärka ditt varumärke och öka försäljningen. För att kunna göra det på ett effektivt sätt måste man först bilda sig en uppfattning för vad kunderna vill ha och varför de kommer till just din restaurang.

Att ha för många valmöjligheter och komplicerade namn är överväldigande för de flesta kunder. Ett annat vanligt misstag många gör är att fokusera på vad de lätt kan tillaga snarare än vad kunderna vill äta.

Så här undviker du misstaget: Menyn ska vara en bra blandning av högkostnads- och lågkostnads varor. En väl komponerad meny är en viktig del för en restaurang att uppnå lönsamhet. Så överväg varje rätt utifrån dess vinstmarginal och popularitet. De mest populära och lönsamma rätterna bör placeras överst på en meny. Att skriva ut vilken rätt som är populärast på menyn är även ett smart knep för att öka försäljningen av den rätten..

4. Inte investera i marknadsföring

Restaurangbranschen är ett komplext område som kan frustrera även den mest rutinerade entreprenören. Bara för att du har öppnat en ny restaurang som serverar god mat, har bra service och en trevlig atmosfär så kommer inte kunderna att strömma till dig per automatik. Det finns inget värre än en tom restaurang. Om du inte investerar i marknadsföring och PR innan du slår upp dörrarna riskerar du att få en tuff start som kan bli utmanande att vända.

Så undviker du misstaget: Istället för att bara öppna dörrarna och hoppas att kunderna kommer välla in; Marknadsföra dig själv. När du bestämt lanseringsdatumet, bjud in journalister, influencers och matkritiker som kan hjälpa dig att locka rätt publik.

5. Inte hålla koll på kostnaderna

Det är lätt hänt att man investerar för mycket av kapitalet på att inrätta restaurangen och inte har tillräckligt med medel för att täcka de löpande rörelsekostnaderna. Det är bättre att börja smått och se till att ha rörelsekapital för minst ett år. Det tar i regel tre år för en nyöppnad restaurang att gå break-even.

Så här undviker du detta misstag: Lägg tid på att utveckla din affärsplan innan du tittar på lokaler eller anställer personal. Gör budget för minst två scenarion (förväntat och worst case). På så sätt bör du känna att du har stenkoll på vad du kan investera i alltifrån inventarier, råvaror, personal, marknadsföring etc.

Summering

Det här är de fem vanligaste misstagen många krögare gör, men det finns såklart fler misstag man kan göra som leder till att man tvingas lägga ner sin restaurang. Genom att undvika de fem misstag vi har gått igenom i den här artikeln är du ett steg närmare att nå framgång.  Är du nyfiken på att läsa mer så rekommenderar vi vår guide: 10 tips så driver du en framgångsrik restaurang - Lycka till!