Sälj ditt bolag via Sveriges största plattform

  • Tusentals lyckade försäljningar - bli en av våra nöjda kunder
  • Anonyma annonser för att skydda din integritet och trygghet
  • Vi hjälper dig hitta en företagsmäklare, få en oberoende värdering eller sälja direkt via oss
Berätta mer

Passar du som franchisetagare?

Att driva sin verksamhet som franchise blir allt mer populärt. Idag finns det omkring 30 000 franchisetagare i Sverige och ca 500 olika franchisekoncept, och trenden fortsätter att växa. Funderar du på att bedriva din verksamhet som franchise? Då kan det vara bra att ta del av några tips och lärdomar innan du sätter igång! 

Trenden med franchising håller i sig, inte bara i Sverige utan i hela världen. Företagsformen är störst inom detaljhandeln, restauranger och hotell men det finns även mäklarkedjor, optiker och en hel del andra typer av verksamheter bland exemplen.

Mikael Hansson, företagsrådgivare inom SEB, har stött på delade uppfattningar om franchise i sin vardag som rådgivare. En del känner att de får väldigt mycket stöd från kedjan och att de aldrig skulle ha nått samma framgång på egen hand, samtidigt som andra tycker att de betalar en hög del av vinsten utan att få något tillbaka. Hansson betonar vikten av att granska franchiseavtalet noga innan du hoppar på ett nytt koncept. Man kan också intervjua andra franchisetagare inom samma kedja för att bilda sig en bättre uppfattning om konceptet.

Det finns många fördelar med att ansluta sig till en franchiseorganisation. Du får ta del av ett beprövat koncept, du får stöd och rådgivning samt färdigt marknadsmaterial. Du sparar med andra ord både tid och pengar och kan fokusera på att lyckas med din försäljning.

Till nackdelarna tycker vissa att handlingsförmågan och din egna kreativitet styrs för hårt av franchiseavtalet. Man kan också lätt glömma att ditt lokala varumärke påverkas av hur andra franchisetagare i ditt koncept sköter sig, vilket du inte kan påverka.

Om franchising är rätt för dig kan bara du själv avgöra. Det viktigaste du kan göra innan du sätter igång är att du gör en marknadsanalys och hittar en produkt som du brinner för, enligt Mikael Hansson.

Läs hela artikeln här.