3 saker att tänka på innan du köper en pizzeria

Svenskar älskar pizza. I Livsmedelsverkets topp tio lista på vad svenskar äter mest så toppas den av pizza, följt av köttfärssås, bearnaisesås och lax. Att pizza är så populärt är självklart till stor fördel för dig som funderar på att driva en pizzeria. Men det betyder inte att det kommer vara lätt bara för det.

Oavsett hur älskad din produkt är, att driva en kommersiell verksamhet innebär att man måste vara duktig inom många olika ämnen. Att äga en pizzeria är således inte annorlunda från att driva vilken annan verksamhet som helst..

En sak som alla pizza butiksägare är överens om är att det här en verksamhet som kräver mycket jobb. Framgångsrika ägare är nästan alltid i restaurangen och arbetar ibland 11 eller fler timmar per dag, 7 dagar i veckan.

Det är inte heller den typen av företag som kan nå en viss nivå av framgång och sedan bli ett självspelande piano. Även om att etablera en lojal kundkrets är nyckeln till framgång så finns det många andra faktorer som hela tiden spelar in: ny konkurrens, fluktuationer i ekonomin, personal, förändringar av kostnader, inköp etc. Alla dessa frågor kommer att hålla dig sysselsatt så länge du äger den.

Statistiskt sett misslyckas lika många pizzabutiker varje år som alla andra typer av nyföretagande.

Så vad behöver du tänka på när du utvärderar en eller flera pizzerior att köpa?

Due diligence checklist

Här är en kort lista över vad du bör undersöka när du utvärderar pizzerior att köpa. Värt att nämna är att den här listan inte är lika omfattande som en du skulle få av en företagsmäklare som kan 200+ punkter att bocka av, men det borde vara till hjälp för ditt beslut.

Som alltid rekommenderar vi att du får råd från ett proffs som en företagsmäklare eller revisor innan du genomför en affär.

Prova produkten – Intressant nog är ett av de viktigaste första stegen du kan ta som potentiell köpare av en pizzabutik att äta deras pizza. Även om du kommer att sätta din egen prägel och säkert har idéer så är det trots allt vad deras nuvarande kundbas äter. Om du inte gillar det, och vill erbjuda är något helt annat, finns en stor risk att det kanske inte alls appellerar till den kundkrets som den nuvarande ägaren byggt upp. Isåfall bör du avstå från att köpa just den pizzerian.

Observera

Gå dit som kund, beställ mat och sitt och observera verksamheten. Man kan lära sig otroligt mycket av det. Det kommer att ge dig massor av insikter om saker som ägaren kanske inte är angelägen om att dela med sig av: den dagliga intäkten, nivån på kundtrafik, personalfrågor som påverkar produktion och kundservice och mer.

Prata med den nuvarande ägaren

Försök lära känna ägaren: Varför säljer man? Hur har verksamheten gått de senaste åren? Vilka problem har de stött på? Vad har gått bra och dåligt? Vilka avtal har de med leverantörer/utrustning/underhåll/hyresvärd m.m.

Efter att fått en god förståelse om dessa områden bör du kunna avgöra om du fortfarande är intresserad av att genomföra affären.

Om du kommer fram till att du är intresserad, bör du ta nästa steg och göra en detaljerad due diligence, helst med hjälp av en företagsmäklare:

Granska bolagshandlingar

Ekonomiska och juridiska uppgifter är nyckeln till att förstå ett företags verkliga tillstånd. Oavsett vad ägaren säger, om handlingarna säger något annat, finns det bara två möjliga förklaringar: ägaren ljuger, eller så gör de ett dåligt jobb med att hantera sin verksamhet. Hur som helst vill du förmodligen inte gå vidare med affären.

Prata med intressenter

Ta dig tid att prata med leverantörer, anställda, tidigare anställda (om möjligt) och kunder. Ju mer information du får, och ju fler källor informationen kommer från, desto bättre förstår du verksamhetens verkliga tillstånd. Innan du genomför ett förvärv bör du skaffa dig en tydlig uppfattning om vad som fungerar bra, dåligt, vad som behöver ändras och hur snart.

Röda flaggor – Om butiken har det svårt ekonomiskt måste du ta reda på orsaken. Är det något som är lätt att fixa som ”Vi slutade marknadsföra för sex månader sedan för att vi vill sälja”. Om det är något mer allvarligt som ”Ända sedan Pinchos startade bredvid har det varit helt dött här,” då bör du troligtvis inte gå vidare med affären. En av de viktigaste sakerna som en blivande företagsköpare är att vara observant och vara redo att avstå från en affär ibland.

Om du har tagit dig igenom hela checklista fortfarande är exalterad över att köpa en pizzeria, och du tror att du har hittat rätt för dig, så grattis! Du är i en bra position att ta en av Sveriges mest populära livsmedel och göra en framgång av den.

Om du vill ha hjälp med att hitta rätt pizzabutik för dig, kolla in den här listan över pizzerior till salu.