- Företag till salu
- Internetföretag (E-handel)
- E-handel inom Ridsport- och Husdjurssegmentet – Europamarknaden
E-handel inom Ridsport- och Husdjurssegmentet – Europamarknaden
Din intresseanmälan har
skickats
Uppsala
Grundat
2017
Omsättning
27 Mkr
Anställda
7 st

Prisidé
5-10 Mkr
Resultat
Förlust

Area
1200 m2
Beskrivning av E-handel inom Ridsport- och Husdjurssegmentet – Europamarknaden
Köpare sökes till e-handelsbolag med tillväxt årligen både per land och inom respektive segment. Bolaget är flyttbart.
E-handelsbolaget har sedan sommaren 2017 levererat ca 150 000 paket med produkter för Ridsport och Husdjurssegmentet inom Norden och allteftersom i övriga Europa. Bolaget har stark digital kompetens och en välutvecklad digital infrastruktur, vilket möjliggör tillväxt och förbättrad lönsamhet med begränsade investeringar.
Marknad
Bolaget har sin primära marknad inom Norden. Under de senaste 2 åren har bolaget även öppnat lokala E-handelssajter i Tyskland, Nederländerna, Österrike, Irland och Frankrike med bra framgång. Övriga Europa nås via en gemensam E-handelssajt.
One-stop shop – ett komplett sortiment
Bolaget har med omsorg valt produkter med bra kvalitet i olika prisklasser från många starka varumärken och tillhandahåller idag ett komplett sortiment på över 30.000 särskiljande produkter och tillbehör för Hästar, Ryttare, Hundar, Hundägare och Katter. Bolaget säljer i dagsläget inte djurfoder.
Hög digital förmåga
Bolaget har under flera år utvecklat digitalisering, automatisering och integrationer, exempelvis genom utveckling av kundklubb, WMS system, analysverktyg, AI-bot mm. Målet är att driva trafik, värva nya medlemmar, bredda sortiment och produkter samt förbättra kunders möjlighet att få relevant information.
Lager & logistik
All plock, pack och leverans sker från eget centrallager och kontrolleras via ett modernt logistiksystem (Ongoing). Bolaget har ett omsättningsbart varulager på ca 4 MSEK.
Planen framåt är att:
• Öppna E-handelssajt i Storbritannien med .uk domän
• Etablera oss i flera länder i Europa via språköversatta E-handelssajter
• Implementera nya framtagna säljdrivande mekanismer för att ytterligare öka försäljning
• Byta e-handelsplattform för att bättre möta kommande AI sök, SEO samt underlätta för ytterligare ny funktionalitet
• Förbättra lönsamhet
Kundklubb, sociala media och eget marknadsteam
Bolaget har hög registrering av nya kundklubbsmedlemmar varje månad och ett stort antal följare på sociala medier. Vidare har bolaget ett eget in-houseteam som hanterar alla marknadskampanjer,
nyhetsbrev, liveshopping, sociala medier via kanalerna på Facebook, Instagram och TikTok i de nordiska länderna.
Ekonomiska nyckeltal 2024 (2023), (2022)
• Nettoomsättning: 22,9 (19,2), (16,4) MSEK. Prognos 2025 ca 27MSEK
• Försäljningstillväxt: 15 (17), (31) procent.
• Rörelseresultat före skatt: -4,9 (-5,4), (-7,1) MSEK.
Tack vare en välinvesterad och automatiserad logistik med tillgänglig kapacitet kan bolaget växa med begränsade investeringar, vilket ökar volymer och därmed lönsamheten.
Prisidé
• Prisidé: 5 - 8 Mkr + realiserbart lager om ca 4 Mkr
• Möjlighet till att nuvarande ägare arbetar vidare i verksamheten överenskommen period alternativt kvarstår som minoritetspartner och ni driver verksamheten tillsammans.