Annons

Bli en lyckad tjänsteföretagare

En av de viktigaste sakerna tjänsteföretagare måste tänka på i sin marknadsföring är att de säljer expertis och inte fysiska produkter. Med andra ord måste fokus ligga på dig – experten! Det är rätt enkelt; Kunder dras automatiskt till expertis, den som alltså är mest kunnig inom sitt område.

Hur blir man en expert då? Författaren Stefan Ekberg har skrivit ett trettiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen. Här nedan följer fem punkter du kan följa för att marknadsföra dig och ditt tjänsteföretag på bästa möjliga sätt, enligt Stefan.

1. Bestäm en nisch för din tjänstemarknadsföring
Det är i regel lättare att bli expert på ett väl avgränsat område än att säga att du är bäst på allt. Det är viktigt att välja något du tycker om och som du vet att andra skulle vilja betala för.

2. Lär dig ALLT om din valda nisch
För att bli expert på ditt område måste du lägga ner tid och energi för att nå dit. Läs alla böcker du kan hitta, gå på olika seminarier, prata med kunder osv. Se helt enkelt till att du blir värd experttiteln.

3. Skriv om din nisch
När du har bestämt din nisch och lärt dig precis allt om den är det dags att börja förmedla din kunskap till omvärlden. Skriv artiklar som du kan publicera i tidningar, nyhetsbrev, radioprogram och olika sajter/bloggar. Genom att göra detta kommer kunderna till slut att söka upp dig för att de vill lyssna på dig och dina idéer.

4. Tala så ofta du kan
Många är rädda och nervösa för att tala inför en grupp människor, så om du vågar göra detta har du kommit en bra bit på vägen mot din experttitel. Tycker du det är jobbigt att prata inför en grupp? Gå en kurs! Det kommer vara värt det i slutändan då få saker ger så starkt intryck på möjliga kunder som en person som kan berätta om sitt område för andra på ett säkert och trovärdigt sätt.

5. Skapa en plattform för din nisch
Slutligen kan du skapa en hemsida med information om ditt valda område, skriva en bok eller varför inte göra egna seminarier. Försök att hitta olika plattformar där du får chans att visa upp din expertis och på så vis hitta nya kunder och vinna deras förtroende.

Källa: http://www.redaktionen.se/artikel.php?visa=tj%E4nstemarknadsf%F6ring

En sida av Corporate Classifieds AB