9 enkla steg – så startar du ett framgångsrikt Gym

Om du är en träningsentusiast som vill bli framgånsrik gymägare har du kommit rätt!

Låt oss bara klargöra en sak: Att öppna ett gym är inte lätt! Du måste ta hand om mycket mer än bara vikter och träna människor. Ditt ansvar kommer också att innefatta områden som att utveckla affärsstrategier, intäktsmodeller, kundservice, marknadsföring, administration med mera!

Allt detta kan verka lite överväldigande i början men genom att följa 9 viktiga stegen som listas i den här guiden har ditt gym alla förutsättningar att bli framgångsrikt.

  1. Bestäm vilken typ av gym du vill driva
  2. Gör din marknadsundersökning
  3. Hitta den idealiska lokalen
  4. Fastställ dina utgifter
  5. Utarbeta en prisstrategi
  6. Finansiera ditt gym
  7. Ordning och reda
  8. Marknadsför ditt gym
  9. Håll dig uppdaterad

1. Bestäm vilken typ av gym du vill driva

Med många idrottshallar och gym är denna bransch en relativt mättad marknad i Sverige. Detta gör det svårt för nya och mindre gym att etablera sig i branschen. Allt handlar om hur väl du lyckas sticka ut från mängden och få din tilltänkta målgrupps uppmärksamhet.

Att ha en nisch kan hjälpa dig att uppmärksammas. Så undersök din lokala marknad, se vad som passar dig bäst och satsa på en nisch. Generellt sett faller fitnesscenter under följande kategorier:

  • Traditionella gym: De har en definierad arbetsyta med olika träningsalternativ som konditionsträning, styrketräning, träningskurser osv. De flesta av dessa gym har också ytterligare faciliteter som bastu, solarium, massage m.m.
  • Specialiserade fitnesscenter: Det är specialiserade anläggningar med tränare som är experter på vissa områden. Pilates, yoga och aerobics är några av de främsta specialiserade fitnesscentrum på marknaden.
  • Hälso- och friskvårdscenter: Dessa är oftast inriktade på medicinska och fysioterapeutiska tjänster. Eftersom dessa typer av centra ofta rekommenderas av läkare och terapeuter finns det stora möjligheter att bilda partnerskap med en rad olika lokala kliniker och sjukhus. Detta främjar marknadsföringen och hjälper dig samtidigt att få nya kunder.

Lokal demografi, konkurrenternas utrymme och dina kunskaper spelar alla en roll när du väljer ditt gyms nisch. En genväg för att inte starta helt från början kan vara att köpa ett befintligt gym som passar dina kritier. Just nu finns flera gym till salu på Bolagsplatsen.se

2. Gör gedigen marknadsundersökning

Ha en god förståelse för de kunder som du vill locka till dig, dvs. din målgrupp. Att bestämma områdets demografi, välja vilken typ av gym du vill öppna och ditt expertområde går hand i hand med de kunder du önskar. Studera hur dina målkunder hittar det bästa gymmet för dem.

Det är ännu viktigare för dig att veta vad marknaden erbjuder dina målkunder. Konkurrensundersökning är nyckeln till framgång. Detta hjälper dig att definiera den nuvarande marknadssituationen och därigenom bedöma hur du måste gå tillväga för att göra din affärsplan för ditt gym.

KOM IHÅG! Dina rivaliserande gym har varit igång ett tag. De har en bättre förståelse för marknaden och har redan skräddarsytt eller håller på att skräddarsy strategier för att maximera sin affärstillväxt. Använd detta till din fördel!

Hur gör du det?

Det kan vara så enkelt som att besöka deras sociala medier eller till och med utforska deras gymlokaler själv! Vilka är deras marknadsföringsstrategier? Vilka är deras kunder? Vilken typ av tjänster erbjuder de och hur mycket kostar de? Att hitta svaren på dessa och liknande frågor kan hjälpa dig att bedöma hur din marknad fungerar och vägleda dig genom de första stegen för att öppna ett gym.

3. Hitta den idealiska lokalen

Dålig tillgänglighet är en negativ faktor för någon som vill teckna ett medlemskap på ett gym. Ditt gyms läge kan bero på många saker. Nedan nämns några faktorer för dig att tänka på:

  • Hyra. Detta är din återkommande månadskostnad och den kan påverka dig mest om du inte räknar in den på rätt sätt.
  • Lokalens utrymme och utformning beror helt och hållet på vilken typ av gym du vill driva och vilka tjänster du erbjuder. Om du till exempel planerar att öppna ett traditionellt gym som också erbjuder tjänster som spa och bastu, kommer du naturligtvis att behöva ett större utrymme.
  • Volymen av lokal trafik kan avsevärt påverka antalet nya registreringar och bör beaktas när du bestämmer dig för var du ska öppna ditt gym.
  • Även om detta inte direkt påverkar din verksamhet kan det vara en tillgång för dina potentiella kunder att ha en parkeringsanläggning i din närhet så håll utkik efter det också.
  • Grannars påverkan på verksamheten. Att driva ett gym på en plats där det finns 20 andra gym kan vara ett dåligt val. Dessutom är gym ganska ökända för att vara en källa till oönskade ljud som hög musik och tappade hantlar vilket kan irritera människor i grannskapet. Så håll dessa saker i åtanke när du letar efter en plats för att starta ditt gym.

4. Fastställ dina utgifter

Beräkna utgifterna innan du tänker på dina intäkter.

Gör en sammanställning av alla dina kostnader för att starta ett gym, inklusive dina initiala investeringar och återkommande utgifter. Kostnaden för att öppna ett gym kan delas upp i följande huvudkomponenter:

  • Hyra och allmännyttiga tjänster som inkluderar el och ledningar, vattenautomater, avfallshantering, internet m.m.
  • Inköp och underhåll av träningsutrustning.
  • Personalkostnader
  • Ytterligare tillbehör som TV, musikanläggning etc.
  • Marknadsföring och reklam är en viktig kostnad. Webbplatser, riktade annonser och marknadsföring på sociala medier bör också beaktas när du beräknar dina månatliga utgifter.

VIKTIGT! Att investera i rätt utrustning kan vara mycket fördelaktigt när det gäller maskinernas effektivitet. Att samarbeta med rätt leverantörer kan också bidra till att främja din gymverksamhet.

5. Utforma en prisstrategi

Dina intäkter är vad du arbetar för. Att hantera dina utgifter kräver en genomarbetad förståelse för HUR du kommer att tjäna dina pengar och HUR MYCKET. Några av de faktorer som kan påverka din prissättning är:

Konsumenterna har den verkliga makten inom denna sektor. Du kan antingen vinna dem genom att göra som alla andra gym i ditt område eller genom att ha ett väldefinierat värdeerbjudande!

  • Den geografiska platsen för din verksamhet är en annan viktig faktor som påverkar din prisstrategi. Ett liknande gym i två olika städer kan ha en prisavvikelse på mellan 100 000–1 000 000 kronor, vilket direkt påverkar hur du sätter en etikett på dina tjänster.
  • Konkurrenskraftig prissättning. De alternativ som finns tillgängliga för ditt gym spelar en viktig roll för vad dina kunder uppfattar som en ”bra prisnivå”. Du bör känna till frilansande personliga tränare, offentliga träningsevent som organiseras på nätet och andra fitnesscenter i närheten av ditt gym och hur mycket de tar betalt av sina kunder.
  • Leverantörer har stor betydelse för hur du utformar din prisstruktur när du är nybörjare. Den initiala kapitalinvesteringen i gymutrustning är betydande och det är upp till din leverantörs förhandlingsposition och hur du förhandlar dig fram till ett erbjudande som du önskar.

Förutom lönsamhet bör värdet av dina tjänster också vara tilltalande ur ett kundperspektiv. Några av de prisstrategier som är vanliga på gym är följande:

    • Med prispaketering avses att en medlem betalar en enda avgift för alla tjänster som han eller hon kan begära från din anläggning på vecko-, månads- eller årsbasis.
    • Prissättning med valfria tillägg är när du erbjuder en lägre avgift och medlemmen har friheten att välja de valfria tillägg som han eller hon vill ha. Men om medlemmen kräver alla tillval skulle kostnaden säkerligen bli högre än den paketerade prissättning som ditt gym erbjuder.
    • Betala per klass/tillfälle. För ännu mer flexibilitet för dina kunder kan du också erbjuda möjligheten att betala för varje gång de besöker ditt gym. Detta kan debiteras per timme med en högre avgift per timme jämfört med andra medlemsplaner.
    • Skumningspris är när du sänker priset på tjänsten under en viss tidsperiod. Till exempel kan du ta ut 300 kronor i månaden för konditionsträningspass. Du kan sänka priset till 250 kronor efter sex månader. Skumningspris kan hjälpa dig att behålla dina kunder och ge andra människor ett incitament att anmäla sig till denna prisplan. 

VIKTIGA TIPS:

  • Erbjud 3 prisnivåer: basic, standard, premium.
  • Var öppen med de totala kostnaderna inklusive skatt.
  • Ta inte ut någon separat anslutningsavgift utan inkludera registreringsavgifterna i det totala priset.
  • Förutom 12 månaders medlemskap kan du också erbjuda månadsavtal.
  • Ange tydligt värdet av vad som ingår i varje medlemskap.

6. Finansiera ditt gym

Kom ihåg att du alltid kommer att behöva mer pengar än du tror att du faktiskt behöver.

Att finansiera ditt gym är utan tvekan det viktigaste arbetet som måste göras, särskilt om du inte har mycket pengar och vill starta ett gym från grunden.

Det finns många alternativ för att få pengar till ditt gym. Företagslån, investerare, småföretagssubventioner och till och med personliga besparingar är några av de mest populära alternativen. Institutioner som tillhandahåller finansiering kräver vanligtvis detaljerade affärsstrategier för de följande 3-5 åren av ditt gyms existens. Det är avgörande att vara förberedd med en bra affärsplan innan du vänder dig till en bank eller investerare.

7. Ordning och reda 

Vid det här laget har du utarbetat en omfattande affärsplan och har en relativt god uppfattning om hur den ska se ut när den är igång. Nästa steg är att få pappersarbetet på plats. Precis som alla andra företag har ägandet av ett gym sin beskärda del av juridik som måste hanteras.

  • Licenskrav är viktiga. Följ dem för att säkerställa att ditt gym fungföljer lagar och regler. Skatteregistreringar är mycket viktigt och bör lämnas in i tid för att undvika höga böter. Verksamt.se tillhandahåller djupgående kunskap om lagligheten i samband med att starta ett företag.
  • Det är också viktigt att ha en försäkring för att garantera driftsäkerheten. Det är viktigt att komma ihåg att gymmedlemmar och personal är sårbara för skador och skador vid olyckor.
  • För att uttrycka det enkelt: för att du ska kunna äga ett gym måste du övertyga andra om att du är kapabel till det och för att lyckas göra det behöver du hjälp. Anlita jurister som kan hjälpa dig med nödvändiga licenser, inkomstdeklarationer och försäkringsskydd för affärsföretag.

VIKTIGT! Som tidigare nämnts är det alltid bra att vara expert på det område du funderar på att starta ditt företag inom. Att ha en utbildningskvalifikation kommer bara att hjälpa dig med att öppna ditt eget gym:

  • När det gäller att starta ett gymföretag är det helt enkelt för att du som branschexpert med en bred kunskapsbas har en fördel gentemot andra.
  • När du berättar om din företagspitch för investerare banklån i syfte att få företagsbidrag.
  • För att säkerställa en effektiv rekrytering av personal.
  • För att vara involverad i den dagliga verksamheten på gymmet samtidigt som du ser till att du inte missar något.

Oroa dig INTE om du inte är en certifierad tränare eller expert inom fitnessbranschen. Se till att du genomför all nödvändig forskning, skapar effektiva planer för affärsutveckling och ser till att du har rätt personer runt omkring dig för att hjälpa dig att uppfylla dina mål.

8. Få igång din verksamhet: Marknadsför ditt gym

Nu när du har fått alla certifieringar och juridiska papper ur vägen kan du börja arbeta. Du måste se till att du förser dig med tillräckligt av allt från maskiner till extra verktyg och tillhandahålla tillräcklig utbildning för din personal innan du öppnar ett gym för att se till att allt är förberett och håller måttet.

Därefter är det dags att börja marknadsföra ditt gym och göra allt du kan för att få kunder till din dörr. Folk tenderar att ta detta nonchalant men att få in kunder är långt ifrån ett enkelt jobb. Här är några sätt genom vilka du kan få fler människor att anmäla sig under din första verksamma tidsperiod:

  • Ta kontakt med dina egna kontakter och vad som är ännu viktigare: be din personal sprida budskapet till sina tidigare/befintliga kunder för att få igång ett kundflöde. Du kan ge vissa incitament som rabatterat medlemskap eller gratis tjänster.
  • Informera om träningsläger, utmaningar, maratonlopp under de första dagarna och ge bort priser som rabatterade medlemskapsprogram och gratis tjänster för att locka lokala träningsentusiaster.
  • Skapa partnerskap med lokala företag som återförsäljare av gymutrustning och sportkläder. Ömsesidigt fördelaktig marknadsföring kan vara mycket effektiv för att marknadsföra ditt gym till en större publik så gör det bästa av det.
  • Att marknadsföra ditt gym på sociala medier är också en mycket bra idé. Genom att använda plattformar som Instagram och Facebook kan du locka många kunder. Google my Business är ett annat bra sätt att marknadsföra ditt gym genom organiska sökningar som direkt kan ge nya kunder genom Reserve-funktionen hos Google. Många programvaror för schemaläggning av gym kan hjälpa till med dessa integrationer och etablera din närvaro online.
  • Att skapa webbplatser och skriva bloggar om relevanta ämnen som hälsa, träningstrender, kost m.m. kan visa sig vara effektivt i längden när det gäller att locka till sig organisk trafik.

9. Ditt företag är en långsiktig plan: Håll dig uppdaterad

Det värsta för ett företag är att vara inaktuell.

Din inledande marknadsundersökning kommer säkert att hjälpa dig mycket men om du är på topp när det gäller nya trender, vet vad som är nytt och använder det till din fördel kan du bättre tillgodose dina kunder när ditt gym börjar etablera sig. Låt oss förklara det för dig:

  • Interagera med andra träningsexperter. Det finns många mötesgrupper i olika städer där du kan träffa andra yrkesverksamma och utbyta idéer. Det finns många storskaliga konferenser och mässor där du har möjlighet att prata med framgångsrika branschledare.
  • Lär dig av ditt team. Mät dina medlemmars intressen genom att erbjuda en gratis session i utbyte mot en medlemsundersökning. Utforska andra gym i ditt område och se hur de arbetar, vilken typ av tjänster de erbjuder och hur relevanta dessa är för de aktuella trenderna.
  • Använd det du lärt dig på ditt gym. Planera utbildningstillfällen med ditt team för att se till att alla är uppdaterade och på samma sida. Tänk på vad dina anställda har att säga om nya affärsmöjligheter. Ta reda på vad som fungerar för din kund. Det finns ingen anledning att vara värd för tjänster eller behålla produkter som inte tilltalar dina kunder.

Låt oss nämna några av de nuvarande viktiga trenderna som håller på att komma ikapp och som förväntas växa:

  • Teknik, t.ex. smartklockor, är mycket användbara vid träning och har en stor följarskara. På samma sätt kan mobilapplikationer vara mycket fördelaktiga under träningspass. För att locka till dig kunder kan du införliva dessa på kundnivå i ditt gym.
  • Virtuell träning i hemmet är en snabbt växande sektor inom fitnessbranschen. Att erbjuda träningstillfällen online kan hjälpa dig att skapa en separat intäktsström samtidigt som du har en minimal kostnad. Genom att bryta geografiska hinder kan människor nu delta i träningspass från vilken del av världen som helst så varför inte dra nytta av det?

Slutsats

Improvisera, anpassa och övervinna

Som du kanske redan har märkt är det inte en lätt process att öppna ett gym . Det är mycket hårt arbete som måste läggas ner för att bygga upp ditt gym och det kommer att finnas många svårigheter att övervinna längs vägen. Istället för att försöka vara beredd på problemet, var redo med rätt stöd för att hantera situationen.

Vi hoppas att den här bloggen kunde besvara frågan om hur du öppnar ett gym på bästa möjliga sätt. Stort lycka till med ditt företagande!