7 enkla steg för att starta ditt egna byggföretag

Byggbranschen är en attraktiv bransch att verka i, men den har också en av de högsta andelarna misslyckanden. Hela 63% av alla byggföretag lägger ner inom de första fem åren, vilket oftast beror på bristande kunskaper, ekonomi och planering. Genom goda förberedelser behöver du inte bli en av statistiken.

Genom att noga undersöka marknaden och utarbeta en konkret plan för hur du ska driva ditt byggbolag står du på en stark grund för att utveckla ditt företag. Nedan har vi listat 7 steg som du bör följa innan du startar ditt byggbolag.

1. Undersök din lokala marknad

Din första fråga att utreda är om ett byggföretag ens är ett lönsamt alternativ i det område du avser verka i. Om byggmarknaden redan är övermättad och kunderna är nöjda med de nuvarande aktörerna kan det bli svårt att slå sig in.

Börja därför med en gedigen marknadsundersökning. Du behöver ta reda på hur många byggföretag som är verksamma i området, vad de är specialiserade på, hur mycket de tar betalt och vad för rykte de har. Parallellt med detta bör du också kartlägga din potentiella kundbas. När du fått en bild av hur kund och konkurrenssituationen ser ut bör du kunna svar på om att etablera ett byggföretag är en god idé eller ej.

Var kan man hitta information om byggmarknaden?

En av de bästa källorna att börja marknadsundersökningen på är hos SCB. De erbjuder ett stort antal kostnadsfria resurser som ger hårda data om kunder och företagsmarknader. Med hjälp av SCB kan du till exempel ta reda på din målgrupps demografi (ålder, kön), deras sysselsättningsstatistik, deras konsumtionsvanor och mycket mer. Du kan också titta på produktions- och försäljningsstatistik för din marknad.

Även om SCB är en bra utgångspunkt så ger den en mer allmän översikt och du kanske vill ha mer specifik information. Det är här som lokala branschpublikationer kan hjälpa dig att utveckla din research.

Du kan hitta de flesta lokala publikationer genom att skriva namnet på den stad du bor i + ”byggbranschpublikationer” i en sökning på Google. Detta borde ge dig en lista över publikationer eller direktlänkar till några av byggtidningarna i ditt närområde. Därifrån kan du antingen bläddra i deras digitala utgåvor eller, om de inte är tillgängliga, starta en prenumeration. Dessa tidskrifter är fulla av annonser och artiklar om lokala företag och om byggbranschen i din närhet.

Gör din egen marknadsundersökning av byggmarknaden

Slutligen är ett av de bästa sätten att mäta din potentiella kundbas att tala direkt med dem. För att få direkt feedback från kunderna kan du försöka använda enkäter eller frågeformulär, fokusgrupper eller enskilda intervjuer. Beroende på hur du går tillväga och vilka kontakter du har kan detta vara både tidskrävande och kostsamt. Oavsett om du når ut till ditt nätverk eller gör betalda marknadsundersökningar vill du se till att du har en god uppfattning om vad du vill fråga innan du börjar. Tänk på allmänna frågor som till exempel:

  1. Hur ofta dina potentiella kunder anlitar entreprenörer inom din bransch
  2. Deras största problem med entreprenörer
  3. Vad som är viktigast för dem när de anlitar en entreprenör

2. Skriv en affärsplan

När du känner att du har en god förståelse för din lokala marknad är det dags att skriva en affärsplan. Detta är ett av de viktigaste styrdokumenten som kommer hjälpa dig att hålla ditt företag på rätt spår och öka sannolikheten för din framgång. Det är också den här planen som du kommer att ge till långivare för att få finansiering, vilket innebär att det är viktigt att vara detaljerad och använda all marknadsundersökning på ett bra sätt.

Att sammanställa en affärsplan för byggbranschen
En vanlig affärsplan innehåller följande:

  • Hur du kommer att strukturera och leda företaget
  • Vilken typ av tjänster du kommer att erbjuda
  • Vilka typer av jobb du kommer att lägga anbud på
  • Vem din grupp är
  • Hur många anställda du kommer att ha till att börja med
  • Hur du planerar att marknadsföra dig själv
  • Ekonomisk plan över tre år med förväntade intäkter, uppstarts- och löpande kostnader
  • Hur mycket du förväntar dig att tjäna under dina tre år och andra viktiga KPI-parametrar (key performance indicator)

Du bör också fundera på om du planerar att bedriva verksamhet enligt kontant- eller periodiseringsprincipen och om du kommer att redovisa intäkterna per avslutat kontrakt eller per procent av färdigställandet. Om du är osäker på vad som skulle fungera bäst för dig kan du kontakta en revisor inom byggbranschen. De kan vägleda dig kring några av dessa viktiga affärsmässiga överväganden.

Få hjälp med din affärsplan

Låt inte tanken på en affärsplan skrämma dig. Du är experten på ditt företag och det finns alltid hjälp att få. Om ingen inom ditt företag har formell erfarenhet av att skriva och du känner dig mer bekväm med att låta en professionell person skriva dokumentet, kan du anlita någon som hjälper dig.

3. Registrera ditt företag

När du har fått ihop din affärsplan är det viktigt att registrera företaget för att göra det till en juridisk enhet vilket kan ge personligt ansvarsskydd, juridiska fördelar och skattefördelar. Att registrera ditt företag är vanligtvis lika enkelt som att registrera företagets namn hos statliga och lokala myndigheter.

4. Skaffa nödvändiga licenser och tillstånd

När du har registrerat ditt företag är det dags att få ordning på dina licenser och tillstånd. Beroende på var ditt företag ligger, företagets storlek och till och med vilken typ av konstruktion du planerar att utföra, kommer du troligen att behöva någon typ av licens eller tillstånd för att kunna bedriva laglig verksamhet.

Enligt lagen krävs tillstånd för vissa tjänster, från transport till borrning och gruvdrift. Det krävs till exempel särskilda tillstånd för överdimensionerade fordon och fordon med övervikt. Det innebär att om du ska transportera byggmaterial, prefabricerade väggar eller utrustning kan du behöva ett tillstånd. För att ta reda på vilka tillstånd och licenser du behöver för ditt byggföretag kan du gå in på verksamt.se, använda deras e-tjänst och lämna in uppgifter om din verksamhet. Det går dessutom att söka vissa tillstånd direkt i e-tjänsten.

Utan rätt licens eller tillstånd kan ditt byggföretag inte bara få betala höga avgifter och skattesanktioner utan även riskera att stängas av myndigheterna.

5. Säkerställ försäkringar och skyldigheter

Samtidigt som du funderar på licenser och tillstånd bör du också börja tänka på försäkringar för dig och dina anställda. Med tanke på risken för skador inom många byggjobb är det viktigt att se till att du är försäkrad i händelse av en skada. Olyckor kan hända och det är viktigt att alla ägare av byggföretag ser till att de fullt ut förstår alla eventuella, involverade ansvarsområden. Även om du inte är redo att åta dig en fullständig beredskapsplan från början bör du åtminstone ha en realistisk uppfattning om hur det skulle se ut för ditt företag om något skulle hända.

I princip alla byggbolag behöver en allmän ansvarsförsäkring, en yrkesansvarsförsäkring, en bilförsäkring och en byggnadsentreprenör riskförsäkring. Ju tidigare du börjar planera för dessa försäkringar desto lättare kommer det att bli för dig.

6. Säkra finansiering för varje projekt

Den vanligaste orsaken att byggbolag går i konkurs är på grund av bristande kassaflöden, man får inte in betalningar från kunderna tillräckligt snabbt för att täcka de kostnaderna man för material man betalar sina leverantörer.

Därför är det extremt viktigt att innan du tackar ja till ett projekt säkerställer kassaflödet för hela projektet. Byggbranschen har dessutom notoriskt låga vinstmarginaler (3-5%) så därför gäller det att räkna noggrant på varje projekt och om möjligt dela risken med kunden för att undvika att projektet slutar upp som en förlustaffär. Byggbranschen karaktäriseras även av oregelbundna fakturerings cykler vilket anstränger dina kassaflödena. De flesta projekt kommer att kräva stora kostnader i början. Även om du själv måste betala materialkostnader kan du få problem med att en kund är sen med betalningen eller helt vägrar att betala. Därför rekommenderar vi att du delar upp projekten i etapper och fakturerar i förväg.

För att vara på den säkra sidan kan det vara bra att ha en nödfond om du får problem.

7. Utveckla din verksamhet

En av de viktigaste faktorerna för långvarighet i byggbranschen är kundlojalitet och rykte. Ditt mål är att gå från varje projekt och kund på goda villkor. Det bästa sättet att göra detta är att vara ärlig och kommunikativ. Var öppen i så hög omfattning som möjligt med dina kunder från början om hur lång tid ett projekt kommer att ta. Uppdatera dem under hela tiden så att de förstår när problem uppstår.

Du bör också ha en tydlig tidslinje för projektet i dina kontrakt, inklusive tid för oförutsedda förseningar på grund av väder, utrustning m.m. Du kanske också vill inkludera betalningsvillkor, en klausul om krav på extra arbete och en uppskattning av arbetets omfattning. Allt du diskuterar med din kund bör vara skriftligt. Undvik muntliga avtal. Detta är det bästa sättet att skydda inte bara dig och ditt företag, utan även din kund.

Ju mer ansvarstagande och öppen du är mot kunder, desto mer sannolikt är det att de kommer att anställa dig igen och rekommendera dig till andra. Detta skapar den efterlängtade snöbollseffekten av framgång.

Slutsats: Var inte rätt för att ta hjälp

Att starta ett byggföretag är inte den enklaste processen men otaliga generationer av entreprenörer vet hur givande det kan vara. Entreprenörer är naturligt resursstarka och hårt arbetande och hittar ständigt sätt att få sina företag att fungera. Samtidigt har byggbranschen några av de högsta nedläggning frekvenserna för företag under de första fem åren.

Därför är det bästa rådet som någon kan ge dig om du vill starta ditt eget byggföretag följande: Ta hjälp av andra! Gå med i branschorganisationer, skapa nätverk och få hjälp av yrkesverksamma, samarbeta med personer som ger dig resurser och stöd så att ditt hårda arbete kan omsättas i verklig framgång.

Letar du efter ett befintligt byggbolag att köpa? Upptäck över 50 st byggbolag till salu!