Sälj ditt bolag via Sveriges största plattform

  • Tusentals lyckade försäljningar - bli en av våra nöjda kunder
  • Anonyma annonser för att skydda din integritet och trygghet
  • Vi hjälper dig hitta en företagsmäklare, få en oberoende värdering eller sälja direkt via oss
Berätta mer

6 steg för att lyckas med din snabbmatsrestaurang

Snabbmat är en stor och växande bransch. Numera är konkurrensen hög i såväl storstäder som småstäder. Det finns en mängd snabbmatsrestauranger  och gatukök med olika inriktningar.  Om du inte har ett gatukök idag utan letar efter ett att köpa så finns nu över 300 st restauranger till salu på Bolagsplatsen.se

Vi har listat de 6 viktigaste pusselbitarna för att göra din snabbmatsrestaurang framgångsrik:

  1. Fantastiska ingredienser
  2. Kostnadseffektiv förpackning
  3. Ett unikt koncept
  4. Starkt varumärke
  5. Bra läge
  6. Snabb service

1. Fantastiska ingredienser

Den bästa snabbmaten är enkel. Enkla rätter med fokus på riktigt högkvalitativa basingredienser. Bra råvaror väl tillagade till ett rimligt pris är vägen till framgång. Se till att du säkerställer tillgång till en leverantör av hög kvalité och snåla inte på grönsaks- eller köttkvalitet.

2. Kostnadseffektiv förpackning

Take-away mat måste serveras i något. Det innebär att snabbmatsrestauranger förbrukar ett berg av förpackningar varje månad. Det är viktigt att din förpackning praktisk, håller maten varm och är ekonomiskt hållbar. Foliehållare är svårt att hitta till låga priser, liksom pappersomslag. Undvik behållare av plast och dyra anpassade förpackningar om du inte har råd. Tänk på omkostnaderna!

3. Ett unikt koncept

Innovation föder framgång inom snabbmatsbranschen. Ett unikt koncept kan hjälpa till att attrahera uppmärksamhet och kunder. Recensenter och influencers dras också vanligtvis mot nya idéer, vilket gör att ett nytt och unikt restaurangkoncept har större sannolikhet att lyckas. Men det behöver inte vara något crazy, I slutändan är kvaliteten på din mat viktigare än innovation. Se bara på många framgångsrika kedjor på sista tiden som Brödernas, Holy Greens etc.

4. Starkt varumärke

Ett starkt varumärke är viktigt i snabbmatsvärlden. Med så många alternativ att välja mellan måste kunderna få känsla för ditt varumärke.

5. Bra läge

Läget spelar en stor roll i snabbmatens värld. Snabbmat är en bransch där bekvämlighet är oerhört viktigt. Populära ställen för snabbmatsställen inkluderar områden som besöks av kunder som är ute på natten, nära bostadsområden och i områden med hög densitet av arbetsplatser.

En del av din affärsplan bör innehålla att säkra bra lokaler. Utan ett bra läge kommer ditt varumärke, ingredienser, bemanning och koncept att vara förgäves.

6. Snabb service

Snabbmat måste som namnet låter – vara snabb. Kunderna förväntar sig att maten ska vara färdig på under 10 minuter och med hemleverans från aktörer som Foodora har gjort att de ofta också förväntar sig att ska levereras hem inom en halvtimme. Snabb service är nyckeln till framgång. Tillräcklig personal och bra ett matlagning protokoll är viktiga faktorer som påverkar hastigheten. Att förenkla recept och förbereda vissa delar av rätter är också mycket viktigt.