Martin Cederberg, IT-bolag
När Martin bestämde sig för att sälja sitt IT-företag inom vårdsektorn via Bolagsplatsen tog han en aktiv roll redan från första början.
När Martin bestämde sig för att sälja sitt IT-företag inom vårdsektorn via Bolagsplatsen tog han en aktiv roll redan från första början.
När Martin Cederborg bestämde sig för att sälja sitt IT-företag inom vårdsektorn via Bolagsplatsen tog han en aktiv roll redan från första början. Så snart han fått kontaktuppgifter till intresserade köpare ringde han upp dem själv och berättade mer om verksamheten. På så vis kunde han personligen presentera företaget han byggt upp, svara på alla frågor och förklara varför han nu bestämt sig för att sälja. Det skapade förtroende direkt. Att det var ägaren själv som tog kontakt med köparna, överraskade många på ett positivt sätt.
"Alla jag pratade med reagerade mycket positivt på att det var jag som tog kontakt", berättar Martin.
Han skickade även en onepager om företaget med historik, bakgrund och framtidsprognoser. Av de totalt 107 intresseanmälningarna blev det till slut åtta riktigt heta kandidater, vilket slutligen ledde till budgivning mellan två parter.
Martin var mycket nöjd med sin upplevelse av försäljningsprocessen via Bolagsplatsen. Han uppskattade särskilt den stora räckvidden och enkelheten i att nå rätt köpare.
Jag grundade mitt företag 2010 med fokus på IT-lösningar för vårdsektorn, en nisch som jag då upplevde var i princip obefintlig inom IT-branschen. Visionen var att skapa ett renodlat företag som verkligen talade samma språk som vården. Min bakgrund är inom vård-IT, där jag har varit verksam i olika roller sedan 2002. Idag är verksamheten ledande inom sitt område, och under de senaste fem åren har vi dessutom breddat oss avsevärt.
Jag skulle säga att det handlar om två saker: vår tydliga specialisering inom ett område och det nära samarbetet med våra kunder. I början fick jag ett råd av en klok herre som sa: ”Behåll er nisch, bli inte för spretiga.” Det var ett råd vi tog till oss, och det har verkligen varit en framgångsfaktor.
Beslutet i att sälja grundade sig dels i att jag kände att det var dags att gå vidare, dels en privat situation som gjorde att jag behövde prioritera om. Det var ett naturligt steg i både livet och karriären.
Precis som vid all försäljning handlar det om att nå ut till så många relevanta som möjligt. För mig blev Bolagsplatsen ett värdefullt verktyg i detta. Men det är viktigt att vara förberedd:
Jag googlade helt enkelt 'sälj ditt företag' och hamnade på Bolagsplatsens webbplats.
Jag bokade ett möte med dem och fick direkt ett gott intryck av både bemötandet och upplägget. Det skapade ett starkt förtroende, så pass att jag redan har rekommenderat Bolagsplatsen till flera av mina kontakter.
Jag satte ribban högt och landade på ungefär 80% av min målsättning för köpeskillingen. I slutändan valde jag att gå ned lite i pris för att köparen verkligen kändes som rätt aktör att ta mitt bolag vidare. Vilket jag är jätteglad för!
Absolut, man når väldigt många på väldigt kort tid. Jag har redan rekommenderat, seriositeten var viktig för min del och det levererade de på.
Vi får se vad framtiden har att erbjuda. Men jag hade faktiskt tyckt det varit riktigt roligt att jobba på Bolagsplatsen. Det vore kul att hjälpa andra att förverkliga sina drömmar.