Annons

Servicehandeln omsätter 40 miljarder varje år

Man brukar dela in dagligvaruhandeln i Sverige i två delar – livsmedelshandeln och servicehandeln. Livsmedelshandeln består generellt sett av några få stora matkedjor, medan servicehandeln har en mer varierad struktur med många olika sorters butiker, restauranger och caféer som till exempel kiosker, gatukök, spel- och tobaksbutiker. Servicehandeln omsätter ca 40 miljarder kronor årligen (fast food-kedjor inkluderade) och består av ca 18 000 företag.

Vilka typer av butiker räknas till servicehandeln?
I regel brukar servicehandeln bestå av mindre butiker som erbjuder ett begränsat sortiment av livsmedel och andra produkter som till exempel lotter, godis och tidningar. Butikerna är lättillgängliga för konsumenterna och oftast ligger de centralt till, samtidigt som de har generösa öppettider. Med andra ord ser man till kundens bekvämlighet när det kommer till servicehandeln. Till en sådan här typ av butik kan man gå till sent på kvällen när mycket annat är stängt, och här erbjuds man snabb och bra service. Som en följd av detta blir priserna i dessa butiker något högre än på stormarknader till exempel.

Servicehandelns utveckling
Att vi lever i ett ständigt föränderligt samhälle med rätt så högt tempo är väl ingen nyhet, och då är det kanske lätt att tro att servicehandelns lättillgänglighet och snabba service har utvecklats i takt med oss. Men faktum är att den här branschen har drygt hundra år på nacken. Branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food firade 2008 sitt 100-årsjubileum med att bland annat göra en film som speglar den långa utvecklingen av denna bekväma och populära bransch.

Källa: http://www.svenskservicehandel.se/index.php/om-branschen/servicehandel-och-fast-food

 

En sida av Corporate Classifieds AB