Så bygger du en framgångsrik E-handel

Oavsett om du nyligen köpt en E-handel på Bolagsplatsen eller drivit en webbshop ett tag  så kommer denna guide ge dig konkreta tips hur du lyfter din verksamhet till nästa nivå.

Det finns många olika sätt att utveckla sin online-verksamhet och i detta inlägg kommer vi diskutera några av de mest effektiva strategierna. Vi kommer också ge dig tips om hur du kan öka försäljning och generera mer intäkter. Om du följer dessa tips kommer du se en tydlig förbättring för din e-handelsverksamhet!

Taktiker för att öka försäljning inom e-handel

Bygg upp ditt varumärke

För att kunder ska kunna handla av dig måste de veta vem du är! Det finns många sätt att utveckla din varumärkesmedvetenhet genom digital marknadsföring som sociala medier och content marketing. Se till att du är aktiv på sociala medier och regelbundet producerar högkvalitativt innehåll för att engagera dina följare.

Plattformar för sociala medier är ett jättebra sätt att komma i kontakt med potentiella kunder, skapa starka relationer och bygga upp en kundlojalitet. Du kan utföra marknadsföring på sociala medier genom att lägga ut engagerande innehåll, ha annonser och delta i konversationer på sociala medier. Du kan också anordna tävlingar och giveaways för att öka din räckvidd och engagemang.

Men sociala medier kan också vara ett tveeggat svärd. Du kommer snabbt förlora följare om du spammar folk med för många sälj budskap. Se till att du erbjuder något av värde och inte bara säljer något. Du bör vara professionell, ansvarsfull och hjälpsam när du interagerar med kunder på sociala medier. Detta kommer skapa en positiv bild av ditt varumärke och gör det mer troligt att potentiella kunder kommer att handla av dig.

Content marketing fokuserar på att skapa och sprida högkvalitativt innehåll som puttar användare mot ett köp. Detta innehåll kan vara i form av blogginlägg, email utskick, videor eller e-böcker.

Att skapa informativt och underhållande innehåll kommer locka fler besökare till din hemsida och kommer bygga upp ett förtroende med potentiella kunder. När folk börjar lita på dig är det mer troligt att de vill göra en affär med dig.

Se till att du optimerar dina sidor så din hemsida rankas på sökmotorer. Se till att dina sidor har det optimala antalet keywords i headern, bodyn och i meta-beskrivningar.

Se också till att du bygger högkvalitativa länkar till ditt innehåll för att förbättra hemsidans ranking. Innehållsmarknadsföring kan vara tidskrävande, men det är en strategi som kommer löna sig i det långa loppet

Bygg upp e-maillistor och använd marknadsföring via e-mail för att hålla kontakten med kunder

Ett annat sätt att bygga upp din Ehandel är att bygga upp listor med emails och använd programvara för e-postmarknadsföring för att distribuera kampanjer.

E-postmarknadsföring är ett kostnadseffektivt sätt att öka försäljning och generera återkommande kunder. Du kan erbjuda regelbundna rabatter och kuponger för kunder som prenumererar på e-postutskick för att uppmuntra dem att handla av dig.

Du bör se till att du endast skickar e-post till personer som har valt att ta emot det. Att skicka ut oönskad e-post kommer skada ditt rykte och kan vara olagligt. Innan du påbörjar en e-postmarknadsföring, se till att verifiera e-postadresser från din e-postlista för att undvika att skicka till fel personer.

För att utöka din e-postlista kan du använda lead magnets så som gratis e-böcker eller rapporter. Du kan också erbjuda rabatter och kuponger i utbyte mot e-postadresser. Se till att du är tydlig med vad det innebär när någon anger sin e-postadress för utskick.

Ett bra komplement till en lead magnet är en auto-responder. Med detta kan du automatiskt skicka hjälpsam information till dina nya prenumeranter.

Ämnet i mejlet bör vara engagerande och uppmuntra mottagaren att öppna dina mejl. Innehållet i mejlet bör vara värdefullt och relevant för kunden.

Du bör dela upp din e-postlista så att du kan skicka ut mejl till specifika mottagare. Exempelvis kan du dela upp din lista enligt demografi, så som ålder eller plats. Du kan också dela upp din lista enligt intressen, så som personer som har handlat av dig tidigare eller som har besökt din hemsida.

Att dela upp din e-postlista gör det enklare att skicka relevanta och direkta email. När du skickar e-post se till att du spårar dina öppna- och klick-frekvenser för att optimera dina kampanjer och resultat.

Se också till att du inte spammar personer med allt för många e-mails. Du bör endast skicka ut PR-material när du har något nytt och spännande att erbjuda. Annars förlorar du snabbt prenumeranter eller blir dina mejl markerade som spam.

Det är viktigt att bygga upp en relation med din kund och erbjuda något av värde om du vill att de ska förbli lojala. Du kan skicka ut regelbundna e-mail med hjälpsam information så som tips, tutorials eller exklusiva erbjudanden. Håll koll på statistiken för e-postmarknadsföring för att kunna ändra din e-poststrategi om så behövs.

Du bör också göra det enkelt för personer att avregistrera sig från e-postlistan om de inte längre vill ta emot dina mejl. Detta gör så att du undviker att spamma folk och på så sätt skada ditt rykte.

Optimera för mobil

Handel via mobiltelefon växer snabbt och din hemsida måste vara anpassad för mobila enheter. Designen på din hemsida bör vara enkel och lätt att navigera och ladda snabbt.

Du bör också se till att hela köpprocessen är enkel att använda även på mobila enheter. Tips för mobiloptimering kan vara att använda stora knappar och tydliga bilder. Du bör också se till att CTA (call to action) är tydlig och lätt att navigera.

Förbättra din konverteringsgrad genom att testa, testa och testa igen.

Se till att du hela tiden testar och förbättrar din hemsida om du vill få din E-handelsverksamhet att växa.

Använd A/B-test för att prova olika versioner av din hemsida för att se vilken version som fungerar bäst. Du kan också använda A/B-testet på din e-postmarknadsföring för att se vilka ämnesrader eller call to action som är mest effektiva. Du kan också testa olika kopior och bilder på den hemsida för att se vilken som konverteras bäst.

Utför ett användbarhetstest på din hemsida för att se till att den är användarvänlig. Be andra att testa din sida och ge dig feedback. Du kan också använda analysverktyg för att se hur andra använder din hemsida och var de stöter på problem. Det kommer hjälpa dig att hitta de områden som behöver förbättras.

Se till att din hemsida konstant utvecklas och förbättras. Enda sättet att göra detta på är att hela tiden testa olika delar av din hemsida.

Samla in recensioner och feedback

Se till att du samlar in recensioner och feedback från kunder för att förbättra dina produkter och hemsida.

Se till att du hela tiden aktivt ber om feedback och ger professionella svar på negativa recensioner. Om du kan förbättra din kunds upplevelse kommer du se en stor ökning av försäljning.

Du kan samla in recensioner genom att skicka uppföljnings-mail efter att det köp har gjorts eller genom ett verktyg från en tredje part så som Trustpilot eller Yelp. Du kan också samla in feedback genom att utföra undersökningar.

Utvecklas med hjälp av annonsmarknadsföring

Annonsmarknadsföring är en prestanda-baserad marknadsföringsstrategi som innebär att du endast betalar annonsörer när de genererar försäljning. Detta gör det till ett kostnadseffektivt sätt att utveckla din e-handelsverksamhet utan att du behöver spenderar en massa pengar på annonsering. Detta för att du endast betalar annonsörerna när de genererar försäljning.

Annonsmarknadsföring är ett bra sätt att utveckla din e-handelsverksamhet. Du kan hitta annonsörer som vill göra reklam för dina produkter på sina hemsidor och sidor på sociala medier. När någon köper en produkt genom en annonslänk tjänar din annonsör en provision.

Du bör skapa ett annonsprogram och erbjuda provision till annonsörer som genererar försäljning. Du kan också erbjuda rabattkoder och kuponger till kunder som köper genom en annonslänk.

Fastställ din målgrupp

Ett annat viktigt steg i utvecklingen av din e-handel är att fastställa din målgrupp. Det kommer göra det lättare att hitta den ideala kunden och hur du riktar dig till den.

När du vet din målgrupp kan du skapa PR-kampanjer som är skapade specifikt för att locka de personerna. Ett fel som många marknadsförare gör är att försöka vara attraktiva för alla.

När du skapar en marknadsföringskampanj för en specifik målgrupp kommer du se en avsevärd ökning av försäljning. Du kan inkludera en mix av online och offline marknadsföring.

Uppmuntra återkommande kunder

Återkommande kunder är viktiga för all sorts e-handel. Det är mycket enklare och billigare att sälja till en existerande kund än att skaffa en ny. Det är därför du bör fokusera på återkommande kunder.

Det finns många sätt uppmuntra återkommande kunder. Du kan göra det genom att erbjuda rabatter, klubbförmåner och fri frakt. Klubbförmåner är ett jättebra sätt att uppmuntra återkommande kunder för att de skapar en motivation till att fortsätta handla av dig.

Rabatter är också ett bra sätt uppmuntra återkommande kunder. Du kan erbjuda rabatter åt kunder som prenumererar på din e-postlista eller följer dig på sociala medier. Du kan också erbjuda rabatter åt kunder som köper flera produkter.

Du kan även skicka uppföljande mejl efter ett köp som ett tack och med erbjudande om rabatter vid framtida köp. Genom att uppmuntra återkommande kunder kommer du se en ökning i försäljning. Se till att du erbjuder en bra kundupplevelse så att kunderna vill komma tillbaka och handla av dig igen.

Erbjud kompletterande produkter

Kompletterande produkter är de artiklar som ofta köps tillsammans. Exempelvis, om du säljer skor kan kompletterande produkter vara strumpor eller skosnören.

Du kan öka din försäljning genom att erbjuda kompletterande produkter på din hemsida. Du kan också erbjuda rabatter när kunder köper flera produkter. Det är väldigt bra sätt att höja det genomsnittliga ordervärdet.

Genom att erbjuda kompletterande produkter kommer du se en avsevärd ökning i försäljning. Se till att du erbjuder produkter som kompletterar varandra och som kunder är intresserade av att köpa.

Marknadsför för alla stadier i säljtratten

Se till att du marknadsför för alla stadier i säljtratten. Du bör inrikta dig på kunder i toppen, mitten och i botten av säljtratten.

Toppen av tratten är där kunden precis har blivit medveten om din produkt. Mitten av tratten är där kunden överväger din produkt. Botten är där kunden är redo att köpa din produkt.

Det är bäst om du har olika marknadsföringsstrategier för varje stadie i tratten. Exempelvis bör du fokusera på varumärket i toppen av tratten. I mitten av tratten bör du fokusera på produktinformation och i botten av tratten bör du fokusera på speciella erbjudanden och rabatter.

Genom att rikta in dig på kunder vid alla stadier av tratten kommer du kunna se en stor ökning i försäljning.

Jobba med influencers

Influencers kan vara ett bra sätt att utveckla din e-handelsverksamhet. Du kan jobba med influencers genom att annonsera dina produkter på deras sociala medier eller hemsidor. Influencers har många följare och kan nå ut till många människor. Då kunder litar på influencers är det mer troligt att de köper en produkt som en influenser rekommenderar än inte.

Se till att dina influencers promotar dina produkter på ett autentiskt och naturligt sätt till sina följare. Dina influencers ska helst inte verka för sälj-drivna eller oäkta. Det kan göra att kunderna tappar intresset och din försäljning får lida.

Leverera globalt

Om du vill utveckla din e-handelsverksamhet bör du överväga att leverera globalt. Att leverera globalt gör så att du når en större marknad.

Det skulle också vara hjälpsamt om du använde dig av en valutakonverterare så att kunden kan se priset i sin lokala valuta. Det gör det lättare för dem att köpa dina varor.

Du kan också erbjuda fri frakt som ett marknadsföringsverktyg. Exempelvis kan du erbjuda fri frakt under en vecka eller månad. Det är mer sannolikt att en kund köper en produkt om de inte behöver betala frakten. Du kan erbjuda fri frakt på alla beställningar eller på beställningar över en viss ordersumma. Detta kan vara ett väldigt bra sätt att öka på försäljningen och öka medvetenheten om din e-handelsverksamhet.

Att leverera globalt ser till att du når en större publik och genererar mer försäljning. Se till att du väl medveten om tullar och lagar i de länder du skickar till. Med rätt marknadsföring och reklam kan du utveckla din e-handelsverksamhet och öka din försäljning genom att leverera globalt.

Några sista ord

För att bygga upp din e-handelsverksamhet krävs hårt arbete och tålamod. Genom att använd några av de strategier som diskuterats i detta inlägg bör du kunna öka din försäljning och bygga upp ett starkt varumärke. Med lite hårt arbete och hängivenhet bör du snart se en stor förbättring av din verksamhet!

Har du ingen E-handelsverksamhet, men vill ha en? Leta bland hundratals E-handelsbutiker till salu

 

Sälj ditt bolag via Sveriges största plattform

  • Tusentals lyckade försäljningar - bli en av våra nöjda kunder
  • Anonyma annonser för att skydda din integritet och trygghet
  • Vi hjälper dig hitta en företagsmäklare, få en oberoende värdering eller sälja direkt via oss